"Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian,kecuali yang beriman dan juga yang beramal soleh,yang berpesan pada kebenaran dan juga berpesan pada kesabaran"

Hari bermulanya kerja...


~ Hmmmm masuk hari ni dah 2 hari aku mula keje,kat cni aku citekan la ckit first day and second day aku di borouge site....

Hari Pertama..

~ Nak masuk ke Bouruge ni gate pertama yang perlu dilalui ialah gate yang dikawal selia oleh tentera...dr Royal naik bas la ye bkn unta...smpai di pntu gate kelihatan tentera siap dengan senjata beb...turun dr bas tunjuk security pass..ade body check then naik balik bas untuk ke bourouge gate...kat cni semua kompleks oil n gas la cam kat kerteh...

~ Sampai kat gate bourouge kene amik safety induction ngan siap test lagi la...test yg confirm leh lulus...lpas siap tu aku pergi la di Admin building..jumpe ngan pak arab Helal namenye..biase la mule2 msk msti ade briefing ckit pasal kilng,HR ,gaji dan yang sama waktu dgnnye..briefing nye kat meja mamat tu je...ye la sbb aku sorang jer takkan dia nk bwk g dewan lak kan...

~ Lepas jer abis tu aku di bawa ke department olefin jmpe dengan triner utk olefin unit la...mamat dr sweden..secondee bourealis Mr. John Lennert...dia pun kenalkn aku org2 yg ada kat ctu...ngan manager pun dia knlkan...manager yg interview aku kat KL aritu...mr ibrahim zahabi...sib baik de seorg indonesian setiawan name nye day operator untuk EU 01 leh gak aku bual2 ...

~ Aku dibawa makn angin oleh John Lennert sekitar Bourouge hmmmm byk betul lg construction ni....bkn setakat mkn angin di Bourouge jer...mamat ni leh plak bawak aku jln2 ke sekitar kilang2 yg berhampiran...cnthnye...GASCO ( cam GPP la ) TAKREER ( cam PPM n PPT la ) dan ade 2 kilang lag yg aku tak ingt nmenye...siap bawak tgk terminal n jetty tepi laut arab....hari ni gak aku dapat uniform n PPE la.. opps kotak yg terselit ctu tu henpon baru aku nokia e51 695 dirham,semua ade kecuali kamera la..baru bleh bawk g tmpat koje..

Hari kedua...


~ Aku di bawa setiawan melawat EU 01 jalan2 jer la tgh pns....pas tu aku disuruh oleh John gi trainning permit to work...dari pukul 10pg smp 2ptg....lepas tu aku dibawa ke tempat keje baru aku di OCU ( olefin convertion unit )...untuk aku ni unit baru la...dulu masa kat TITAN ade unit ni tapi aku tak amik tau pun...tak pe la benda baru la kene blajo la....ok la hari ni dan seterus harap2 berjalan dgn aman dan lancar................di unit ni org malaysia yg ada cume 3 org termasuk aku...rasdan dr titan n Ali dr optimal n aku gabung la titan n optimal...ok la tu jer kot...lpas keje ni mls le plak nak update blog..ehheheh...

0 comments: